RSS
Malaysia Web Hosting

28 January 2010

One Day In My Life

bismillah2 Last Friday morning,sedang bersiap sedia nak gi kerja,then dapat satu SMS dari pegawai ICT SUK Selangor. Alahai!Ni mesti pasal sistem kat Pejabat MB Selangor la tu.

“Salam.pg ni sistem ok..yg smlm error bler date thn lepas dmskan…kami tgu smpi thgari if ada apa2 problem sy gtau k.ina.thanks.”

Fuh!Lega..maksudnya tak payah la aku gi Shah Alam. Boleh la aku concentrate buat keje kat ofis. Ada satu kerja baru menanti. Just for confirmation, aku pun call la pegawai tu. So, confirm. Memang tak payah pergi.Yehhh!!!!

So, aku pun terus gi ofis yang jaraknya tak sampai la 10 minit perjalanan dari umah aku. Dokek yo. Tak payah den nak risau2 pasal trepik jem.

map  View of my home sweet home and office from Google Earth

Sebelum masuk ofis, singgah jap kat food court. Ingat nak tapau breakfast. Makan kat ofis je. Maklum la orang busy la katakan hehehe… Sambil makan tu nanti, boleh la check2 email (bad eating habit!). Tengah nak bayar, then satu SMS masuk:

“Salam, k.ina error yg sama jd blik. Nama pengirim..mohon dtg segera.thanks.”

Ayoyo! Kejap ada,kejap tadaaaa!!. Cam magic show lak.So, cancel nak masuk ofis. Straight go to site. Kena attend la, client kita kan. Kalau tak, bising lak diorang nanti he!he!he! (dah ada experience la tu!:-( ). Biasak la client, tang kita semua nak segera… tapi tang payment tak pulak segera!

Sampai kat site,macam biasak la.Godek2 sana-sini, problem settled. Huh!Actually aku rasa mungkin ada bugs yang tak dapat dikesan dalam sistem tu. Intermitten problem. Tak dapat nak trace kat mana actually the culprit. Rasa dah betulkan mana2 yang patut. Still jadik lagi. Hai!Apa la nasib. Since program sistem tu aku inherit dari my ex-programmer, so I’ve tried la my level best nak settlekan problem tu. Kalau nak ikut kan, skill programming aku dah berkarat. Maklum la. Semua system development, pass kat staf je. Especially,web development ni. Tak reti sangat.

Maklumlah zaman2 tok kadok aku belajar dulu, mana ada web2 ni. Kita memang hardcore programmer.Pascal, Cobol, C tu la mainan kitaorang. Semua main command line je. Tak de nak wizard2 ni. Monitor pun monochrome je yang skrin kaler hijau tu. Naik berpinar bijik mata kalau mengadap lama2. Time tu mana ada CD2x ni. Pakai cakera liut 5 1/4 inci je (cakera liut? ha!ha!ha! Siapalah yang come out with that translation). Bebudak sekarang silap2 tak kenal cakera liut. Maklumlah sekarang zaman pendrive. 

disketni la dia cakera liut atau omputeh kata floppy disk

Kena rajin buka buku kalau nak tengok contoh2 program (tapi aku tak rajin pun hehehe ;-). Bebudak sekarang ni aku rasa senang banyak. Semua ada kat depan mata. Google je. Apa sample program yang kau nak. Semua ada. Antara rajin  dengan tidak je, mau dengan tak mau je. (Eerrr!! Khutbah Jumaat dah start ke ni??).

logo-googleKalau nak ikut kan, tak payah aku nak susah payah, bebankan kepala aku nak baca coding2 ni semua. Suruh je staf aku pegi settlekan. Aku tunggu report je..hehehe…Tapi ye la, macam aku khabarkan dalam entry yang lepas, staf aku yang lain semua tight dengan projek masing2. Semua nak kejar deadline ---> kerana deadline ada kaitan dengan payment dari client ---> dan payment tu lak ada kaitan dengan $$$$gaji$$$$!!! Maklum je,company kecik macam aku ni tak de la keupayaan nak employ ramai2 programmer. Kang tak de duit nak bayar gaji lak!Naya je staf. Tak baik! No!No!No! Apa2 pun kita selalu pikir pasal staf dulu walaupun ada staf yang langsung tak peduli pasal kita hu!hu!hu! (sedih ni…:-( )

Since, hari tu hari Jumaat, so Pejabat MB tu ditutup awal sikit la untuk lunch time. So, ramai la yang dah keluar awal. Aha!Ini peluang!Kalau dulu tak de chance nak snap gambar kat Pejabat MB tu, kali ni line clear. Kalau pak guard nampak kat CCTV perbuatan aku tu..nasib la…hehehe…Tak de niat jahat tau. Saja je nak masukkan dalam blog aku ni.

DSCN0159Ruang menunggu Pejabat MB Selangor

Dalam pukul 1.30 tengahari, aku pun cabut la balik ofis. Kali ini ikut Federal Highway pulak. Konon nak jimat sikit duit tol. Pegi balik, baru RM3.20. Compare kalau ikut KESAS, RM9.80. Lagipun dekat sikit.

And this is the price I have to pay for my ‘berjimat-cermat’….aarrrggggghhh!!!! :-(

DSCN0160 TRAFFIC JAM!!!!

Dalam lenguh2 menekan pedal kereta menempuhi traffic jam sampai gak aku kat ofis dengan selamatnya. Aminnnn!!!!! So, masuk je ofis, apalagi bersilat la pulak dengan kerja baru yang menanti aku dari pagi tadi huhuhu :-(.

Stay back until 11.pm. Matahari pun dah lama terbenam. On the way balik, singgah kat restoren mamak jap untuk dinner.

22-01-10_2345Port favourite untuk makan2-Restoren Hajris Utama

Bayangkan dinner pukul 11.00 malam. Pekena mihun tomyam dan barli panas. Dah lapar..semua best!

22-01-10_2340 My dinner set

22-01-10_2343 Mamak sengih lebar nak kutip hasil

Balik my home sweet home, mandi, solat Isyak and zzzzzZZZZZZZZZZZzzzzzzz……..

my signature5

0 comments:

Post a Comment